Blog

Productiever werken met Bring-iT

De opkomst van de consumerization of IT betekent het einde van het dichtgetimmerde bedrijfsnetwerk. Mensen nemen nu eenmaal hun iPad mee naar het werk en willen er ook op kunnen werken. Als het niet mag, zie je dat ze zo creatief worden dat het stiekem tóch gebeurt. Organisaties moeten zich daar niet voor afsluiten, maar de kansen benutten en de risico’s in kaart brengen. Wij helpen hen graag daarbij.

Axians heeft samen met Vodafone en Cisco het concept Bring iT ontwikkeld. Bring iT begeleidt organisaties met een compleet traject naar een effectieve Bring Your Own Device-strategie die de voordelen per organisatie optimaliseert. Deze nieuwe dienst is ons antwoord op de vraag naar een integrale aanpak, breder dan IT oplossingen alleen. We spelen ermee in op de voordelen, maar ook de mogelijke valkuilen van verschillende afdelingen binnen een bedrijf, zoals HR, Finance en algemeen management.

Openstellen

De risico’s van het openstellen van grote delen van je netwerk zijn goed af te dekken. Het is namelijk eigenlijk niet zo ingewikkeld, als je maar goede afspraken met je medewerkers maakt. Sommige IT beheerders zijn huiverig voor het einde van hun comfortabel afgeschermde bedrijfsnetwerk. Maar is dat netwerk eigenlijk wel echt zo afgeschermd? Ik trek graag de vergelijking met een kantoorgebouw.Tijdens openingstijden kun je er zo in en uit lopen, maar sommige kamers – waar zich belangrijke of vertrouwelijke informatie bevindt – houd je gesloten. En het deels openen van je netwerk biedt heel veel voordelen. Voor IT, omdat gebruikers hun eigen device gebruiken en onderhouden. Voor de afdeling Finance, want Bring iT geeft meer grip op mobiele kosten en levert besparingen op voor IT support en kantoorruimte. Voor HR, want door mobiel werken aan te bieden ben je in staat betere medewerkers aan te trekken. En voor het management, want medewerkers kunnen productiever werken.

1.000 keuzes -> 1 oplossing

Een BYOD model raakt de hele organisatie. Er is geen ultieme oplossing die voor elke organisatie passend is. Juist daarom benaderen we deze trend als een business-uitdaging. In dit geval werken we als bedrijfsconsultants. Zo hebben we een volwaardig assessment in tien dagdelen, waarin we organisaties begeleiden naar de voor hen meest ideale BYOD strategie. Uiteraard blijft de praktische uitwerking voor een groot deel het domein van de IT manager.

Veel voordelen

De samenwerking met Cisco als netwerkspecialist en Vodafone op het gebied van mobility biedt veel voordelen voor onze klanten. We kunnen een geïntegreerde oplossing aanbieden. De winst? Mensen kunnen prettiger werken met de apparatuur die ze zelf willen, op het moment dat ze het meest productief zijn, en op de manier die op dat moment het beste bij ze past. En dat levert meer tevreden medewerkers en een meer productieve organisatie op. Een organisatie waar creativiteit weer gebruikt kan worden om de business vooruit te helpen in plaats van IT-barrières te omzeilen!

 

Bring Your Own Device

Deze kreet, vaak al afgekort tot het zelfstandig naamwoord BYOD, hoor je tegenwoordig dagelijks als je bij Axians rond loopt. Dat ook de vakbladen er vol mee staan en het een prime topic is op conferenties en symposia geeft wel aan dat er meer aan de hand is. Wat dacht U van het volgende, niet geheel fictieve scenario.

De kinderen van onze klanten lopen al een tijdje rond met de meest sexy smartphones. Paps zag de voordelen en kon niet achterblijven en heeft zichzelf daarom afgelopen kerst een iPad cadeau gedaan, want ‘dat is toch zo’n handig ding’. En daar heeft hij helemaal gelijk in! Sterker nog, binnen een paar weken heeft hij zijn nieuwe aanwinst mee naar kantoor genomen, want ‘Het Nieuwe Werken’ deed hij al langer en nu kan hij laten zien dat werk en privé met eigen hulpmiddelen prima samen gaan. Echter had hij geen rekening gehouden met zijn minder flexibele IT afdeling. Die worden geconfronteerd met de nieuwe werkelijkheid en zijn naarstig op zoek naar passende oplossingen.

Maar waarom zag de IT afdeling dat niet aankomen? Dat zit zo. Tot een paar jaar terug was het voornamelijk de zakelijke markt die de ontwikkelingen rond ICT bepaalde. GSM’s, laptops, het World Wide Web, allemaal voorbeelden van een zakelijke behoefte. De actualiteit van vandaag de dag is echter precies omgedraaid. De globalisering heeft gezorgd voor een mondiale markt van 7 miljard consumenten, en als die wat in hun bol halen dan ga je als fabrikant daar maar al te graag in mee. Smartphones, Web2.0, het Social Web, Presence & Chat en tablets zijn sprekende voorbeelden van wat we nu de Consumerization of IT noemen. Daarbij komt dat al die apparaten continue online willen zijn om met hun diensten in de cloud te communiceren met als gevolg dat de telecomproviders niet meer adverteren met belbundels maar met databundels waarmee wire-less realiteit geworden is. Gecombineerd geeft dat producten en diensten met een personal insteek, in eerste instantie gemaakt voor de consumenten markt die echter ook prima zakelijk gebruikt kunnen worden.

Met Het Nieuwe Werken (door technologie ondersteund plaats en tijd onafhankelijk werken met een output gerichte aansturing en afrekening) hebben we het klassieke organisatie proces op de schop genomen. De BYOD trend is het logisch vervolg waarmee we het nog achterblijvende ICT denken aanpakken. Het komt er op neer dat het bedrijfsproces, vormgegeven door o.a. applicaties en data, en de risico’s voor dit proces centraal staan. Netwerken, PC’s en telefoons zijn net als gebouwen, catering en het wagenpark slechts ondersteunend. Als je dan weet dat de meeste consumenten ook werknemers in een bedrijf, zelfbeschikkende individuen en netwerkende sociale wezens zijn die graag willen bijdragen aan hun organisatie doelstellingen, zonder daarbij vast te zitten in opgelegde processen, tooling etc., dan kom je uit bij de Jericho filosofie en een alles mag behalve wat niet mag uitgangspunt.

Om het BYOD principe op een veilige manier technisch mogelijk te maken zonder afbreuk te doen aan het risico niveau van het bedrijfsproces is echter niet triviaal, en afhankelijk van de filosofie van de klant maatwerk. Graag denk ik met U mee over de mogelijkheden voor Uw organisatie. Ik nodig alle geïnteresseerde dan ook van harte uit contact op te nemen om vrijblijvend eens van gedachten te wisselen.

 

Downloaden